Og hvad handler det så om?

Udgangspunktet er corporate blogging som dækker over organisationer der har en blog enten til ekstern eller intern brug. Eksternt bruges bloggen ofte til branding eller PR, mens den internt kan bruges til at styrke kommunikationen eller kulturen i organisationen. 

Jeg har valgt at koncentrere mig om den interne blog. Mange udenlandske virksomheder bruger allerede bloggen som intern kommunikationsredskab, men kun få danske virksomheder er hoppet med på vognen. Ifølge flere danske ledere og kommunikationsfolk er det en skam, og de roser bloggen som værende et fantastisk redskab til at fremme den interne kommunikation – især i forhold til videndeling og relationsskabning. (Se fx artiklen ”Læg hovedet på bloggen!” af Peter Munch-Madsen)

Jeg vil i mit speciale gerne undersøge, hvordan en intern blog fungerer i praksis – er den overhovedet så godt et redskab til intern virksomhedskommunikation, som der bliver påstået. Er kommunikationen via en blog bedre end de kommunikationsformer virksomheden brugte i forvejen? Idéen med en intern blog i en virksomhed er bl.a., at der skal ske en udveksling af viden imellem medarbejderne, fordi de som medskribenter er mere villige til at dele erfaringer og idéer, men engagerer rollen som medskribent medarbejderne stærkere end de fleste traditionelle kommunikationsformer? Desuden kunne det være spændende at se på, hvad virksomheden og medarbejderne forventede af bloggen, og om den nye kommunikationsform har levet op til forventningerne? Har bloggen skabt mere dialog i virksomheden? Alle disse spørgsmål har indtil videre ledt mig frem til følgende problemformulering:

Hvordan fungerer intern corporate blogging i praksis, og kan den fremme en virksomheds interne kommunikation?

Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt jeg overhovedet kan kalde det for ”intern corporate blogging”, eller om jeg bare skal kalde det for ”en intern blog” og at corporate så er underforstået eller måske redegjort for indledningsvist. Og i stedet for ”fremme en virksomheds interne kommunikation” så vælger jeg måske i stedet at skrive: ”skabe mere dialog i virksomheden”. Men det må jeg lige overveje lidt nærmere. Erfaring viser også at problemformuleringer ofte bliver ændret undervejs i takt med, at man får mere viden på sit område. 

Ved at undersøge hvordan en virksomhed (eller flere) griber den interne blog an på, håber jeg at kunne hjælpe andre til at forstå bloggens muligheder og begrænsninger og måske lære af deres metoder.

3 Responses to “Og hvad handler det så om?”


  1. 1 Jesper februar 23, 2007 kl. 8:43 am

    Hej Mette

    Godt at se, at du er kommet i gang. Og meget passende med en blog om et speciale om en blog. Det skal blive spændende at se, om du kan anvende den i din reseach og skrivefase og måske få blog-eksperter til at give guldkorn og kommentarer.

    Som vi talte om forleden, så burde du tage fat i Jon Black Andersen fra GCI Mannov. Han er blog-ekspert og ved meget om, hvad der rører sig på området.

    Jeg spurgte ham forleden, og han mente, at du ville få svært ved at lave et retrospektivt speciale om en eller flere (danske) virksomheder, som har brugt blogs til intern kommunikation. Der er simpelthen for få og det er for nyt et fænomen.

    Til gengæld sagde han, at han så gode muligheder i, at du kunne være med til at udvikle blogs som kommunikationsinstrument i danske virksomheder. Måske knytte dig til en større virksomhed og hjælpe dem med at sætte brugen af blogs i system?

    Tal med Jon, du kan skrive til ham på jba@mannov.dk. Bare hils fra mig, så ved han, hvad det drejer sig om.

    Vi ses i næste uge!

    Hilsen
    Jesper

  2. 2 Mette februar 23, 2007 kl. 10:56 am

    Hej Jesper
    Tak for dine kommentarer! De første her på min blog, og det er jo lidt stort.
    Jon kan måske nok have ret i, at jeg vil få svært ved at finde en case-virksomhed. Det er også min egen bekymring, men jeg tror lige, at jeg leder lidt videre, inden jeg måske bliver nødt til at skifte fokus. Alternativt var det ikke nogen dum idé og kunne også været meget spændende at træde ind i en konsulentrolle. Jeg må helt sikkert tale med Jon en dag, men jeg skal lige overveje, hvad jeg præcis vil spørge ham om.
    Vi ses!

  3. 3 Stefan Jul Gunnersen februar 25, 2007 kl. 6:56 pm

    Hej Mette

    Da jeg skrev speciale, førte jeg en specialedagbog. De tanker, du skriver, og den måde, du skriver om dem på, minder meget om det, jeg kalder for “tankeberetninger”, og som jeg også benyttede til specialedagbogen. Det er meget enkelt blot at skrive sine tanker ned og ikke efterrationalisere for meget over dem – eller rette dem til. De er, hvad de er – enestående sammenhænge af ord, nedskrevet på et tidspunkt, hvor de var gyldige som “sandhed”. Men sandheden flytter sig som bekendt, og netop dette kan bloggen være med til at bevidne og dokumentere.

    Med andre ord kan du med denne blog levere det lag, som man i specialet ikke vil se: Alle de tanker, du har gjort dig om det at skrive speciale – og om emnet. Det kan så gøres mere eller mindre detaljeret! Man kan kalde det for metatekst, metateori eller metavidenskab. Eller i dette tilfælde: Metablog – en blog om blogge!

    Det vil jo også være en rigtig god idé, at censor og vejleder kan følge med i processen – hvis de har lyst til det! Altså censor kommer jo først sidst i processen, men alligevel. Jeg tror, at jeg gik bort fra at sende min specialedagbog med (som wordfil, selvfølgelig). Dels, fordi der var over 500 siders tekst (der var kopier af mails, dele af specialet, overvejelser, kontaktpersoner etc.), men også fordi jeg havde skrevet meget personligt om mit forhold til mine vejledere – og det var ikke altid lige godt, for de udfordrede mig på nogle ømme punkter…

    Jeg håber, at du kan bruge min kommentar!

    Fortsat god blogging!

    Bedste hilsener
    Stefan


Skriv et svar

Velkommen til min specialeblog!

Mit speciale handler om brugen af blogs til intern organisationskommunikation. Kommentarer er meget velkomne. Forhåbentlig bliver jeg klogere, og mit speciale bliver bedre.
februar 2007
M T O T F L S
    mar »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

