Specialekursus og kvalitative metoder

I går var jeg til et specialekursus som handlede om metoder til produktion af data. Men inden jeg fortæller videre, så er jeg nødt til lige først at rose mit studium. De har lavet et forløb for os specialestuderende som bare er supergodt! Det startede med nogle veltilrettelagte introdage, og siden har der været et specialekursus ca. en gang om måneden. Specialekurserne foregår på den måde, at der om formiddagen er et fagligt orienteret oplæg, og om eftermiddagen diskuterer vi vores egne projekter. Kurserne følger meget godt specialeprocessen, og det er meget rart at få præsenteret og genopfrisket forskellige metoder. Det er samtidig også meget udbytterig at høre om de andres projekter og få input til sit eget.

I går handlede det som sagt om metoder til produktion af data, og det har selvfølgelig fået mig til at overveje, hvilke metoder jeg selv vil bruge. Jeg er helt på det klare med, at jeg vil benytte kvalitative metoder. I særdeleshed har jeg brug for at se handling, hvilket vil sige, at jeg er nødt til at se, hvad der foregår på bloggen. Så det første jeg vil gøre, er at lave en observation af den interne blog. At samle materiale på nettet er en anden måde at indsamle materiale på, end jeg tidligere har været vant til, så i den forbindelse har jeg fået fat på et par bøger. Det drejer sig om:

Mann, Chris and Fiona Stewart: Internet Communication and Qualitative Research – A Handbook for Researching Online, Sage, London, 2000

Bergquist, Magnus, Mia Lövheim og Malin Sveningsson: Att fånga Nätet – Kvalitative metoder för Internetforskning, Studentlitteratur, Lund, 2003

Men udover at se handling ved at observere bloggen, så er jeg også nødt til at høre om handling, hvilket vil sige, at jeg er nødt til at høre, hvad de enkelte kommunikationsaktørers oplevelser af bloggen er. Så efter at have observeret på bloggen vil jeg udvælge nogle personer til individuelle interview. I min udvælgelse vil jeg lade mig inspirere af følgende bog:

Neergaard, Helle: Udvælgelse af cases i kvalitative undersøgelser, Samfundslitteratur, Frederiksberg, 2001

Jeg vil forsøge så vidt muligt at dække relevante forskelle og benytte mig af det som Helle Neergaard i sin bog kalder for maksimum variationsudvælgelse. Strategien ”har til formål at fange og beskrive centrale temaer eller udfald, der dækker over en høj grad af deltagervariation” (Neergaard: 27).

Selve interviewet forestiller jeg mig skal være semi-struktureret. Jeg har gennem min tid på RUC lavet mange kvalitative interview og har især brugt følgende bog:

Kvale, Steinar: InterView – En introduktion til det kvalitative forskningsinterview, Hans Reitzels Forlag, København, 8. oplag, 2002

Det vil jo være nemt at gøre det samme igen, men jeg er også blevet foreslået en ny bog:

McCracken, Grant: The long interview, Sage, London, 1988

Hvor god den er, ved jeg endnu ikke, og måske skulle jeg gå lidt på jagt efter nogle flere bøger om kvalitative metoder i relation til kommunikationsforskning. I mine tidligere projekter har jeg også lavet narrative interview og fokusgruppe interview, men jeg synes ikke, at det passer til min nuværende case. Men det kunne måske være interessant at benytte andre metoder end den semi-strukturerede og måske vælge en lidt mere etnografisk tilgang. Det må jeg lige se lidt nærmere på.

0 Responses to “Specialekursus og kvalitative metoder”



  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Velkommen til min specialeblog!

Mit speciale handler om brugen af blogs til intern organisationskommunikation. Kommentarer er meget velkomne. Forhåbentlig bliver jeg klogere, og mit speciale bliver bedre.
april 2007
M T O T F L S
« mar   maj »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

