Litteratur om blogs

Indtil videre har jeg læst en del om blogs og er nu i gang med en genrekarakteristik. Mine informationer har jeg fået fra diverse artikler og fra andre blogs. I kan finde nogle af mine links til andre blogs her til højre (blogroll). Jeg har desuden læst en lille håndfuld bøger om blogs. Det drejer sig om:

Blood, Rebecca: The Weblog Handbook: Practical Advice on Maintaining Your Blog, Perseus Publishing, Cambridge, 2002

Holm, Lis: Blog kunder i butikken – om anvendelsen af weblogs i markedsføring, Handelshøjskolens Forlag, København, 2006

Hugh Hewitt: Blog: understanding the information reformation that’s changing your world, Nelson Books, Nashville Tenn., 2005

Kristensen, Trine-Maria og Madsen-Mygdal, Thomas: Weblogs, Børsens Forlag, København, 2007

Yang, Jonathan: The Rough Guide to Blogging, Rough Guides Ltd, London, New York, 2006

Med tiden har jeg tænkt mig at lave en mere fyldestgørende litteraturliste som måske kan være til inspiration for andre. Er der nogen som kender andre gode bøger eller websteder? Så sig endelig til!

2 Responses to “Litteratur om blogs”


  1. 1 Nikolaj Stagis april 22, 2007 kl. 2:56 pm

    Hej Mette!

    Der er en fin ting, som en af mine medarbejdere (og tidl. Ruc-stud) Birgitte brugte i sit speciale og som jeg også refererede til i min masterafhandling om autenticitet sidste år, nemlig “Blog!”
    http://www.amazon.com/Blog-Revolution-Changing-Politics-Business/dp/1593151411/ref=pd_bbs_sr_1/002-3229869-0592857?ie=UTF8&s=books&qid=1177253619&sr=8-1

    Ellers er der jo desværre ikke skrevet så fantastisk meget. Lis Holms bog er simpelthen for overfladisk til rigtig at være interessant. De steder hvor de interessante paradokser (fx om udfordringerne ved at blogge) starter, stopper hendes bog. Desværre. Thomas og Trine-Maria arbejder vist på en større udgave af deres bog, hvilket bliver rigtig spændende at se!

    Skriver du speciale i to fag eller ét?

    God arbejdslyst!

    Mvh. Nikolaj
    (blogger – og nu også ekstern lektor på RUC!)

  2. 2 Mettes speciale april 23, 2007 kl. 8:08 am

    Hej Nikolaj

    Hvor cool at du har skrevet på min blog:-)
    Jeg kender godt jeres stagisblog og har også set, at du har holdt gæsteforelæsning på RUC. Og velkommen som ekstern lektor!

    Og tak for tippet – den bog må jeg helt sikkert se på. Jeg er enig med dig i, at der ikke er så meget dybtgående litteratur om blogs. Hvad er det for et speciale Birgitte har skrevet? Jeg har nemlig læst Jonas Kjærs speciale, hvor han analyserer jeres stagisblog.

    Jeg skriver kun mit speciale i kommunikation. Mit andet fag er psykologi, men det har jeg afsluttet med et projekt om moderne arbejdsorganisering.


Skriv et svar

Velkommen til min specialeblog!

Mit speciale handler om brugen af blogs til intern organisationskommunikation. Kommentarer er meget velkomne. Forhåbentlig bliver jeg klogere, og mit speciale bliver bedre.
april 2007
M T O T F L S
« mar   maj »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

