Spion eller deltager?

Hvor mange mon der egentlig læser blog-indlæg uden at kommentere på dem? Ikke bare her på min blog, men på blogs i det hele taget. Der må være rigtig mange! For det meste leger jeg også selv spion, og det er så udbredt, at det på netsprog har fået betegnelsen ’lurking’.

Men hvorfor er det, at man ikke deltager i debatten, eller bare efterlader en kommentar til blogindehaverens fornøjelse? Der skal selvfølgelig være en følelse af relevans, for ellers gider man højst sandsynlig ikke, men selv hvis der er en relevansoplevelse, er det ikke altid, der bliver efterladt kommentarer.

Jeg kender det fra mig selv! Jeg kan godt læse på en masse blogs og få noget ud af det, men det er yderst sjældent, at jeg efterlader en kommentar. Så skal jeg virkelig synes, at emnet er interessant, eller føle at jeg kan bidrage med noget. Sjældne gange synes jeg også bare, at bloggeren har fortjent en kommentar.

På en måde efterlader man også en del af sig selv – et fingeraftryk kan man vel sige, når man kommenterer, og derfor kunne jeg forestille mig, at der vil være nogen, som tænker en ekstra gang over, hvad de skriver eller måske ligefrem bliver skræmt ved tanken om at skulle skrive noget, som vil blive læst af andre. I forhold til corporate blogging tror jeg, at dette har endnu større betydning. Det er sikkert fint nok, hvis du kan lide ord og forstår, hvordan du skal bruge dem for at udtrykke dig selv, men hvad sker der på en arbejdsblog, hvis du er grammatisk svag og ikke staver korrekt? Måske er der nogle medarbejdere, der vælger ikke at deltage, fordi de er bange for kritik eller latterliggørelse? Omvendt er der sikkert også nogen som synes, at det er nemmere at give udtryk for meninger og holdninger på skrift end ved ansigt til ansigt samtaler.

Normalt vil det være svært for en forsker på internettet at få kontakt eller overhovedet at få øje på ’lurkers’. Her har jeg dog en fordel, idet det er en intern blog, jeg undersøger, så jeg ved, hvem medarbejderne er, og kan dermed også se, hvem der ikke deltager. Jeg glæder mig til at interviewe både spioner og deltagere og få deres syn på sagen.

0 Responses to “Spion eller deltager?”



  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Velkommen til min specialeblog!

Mit speciale handler om brugen af blogs til intern organisationskommunikation. Kommentarer er meget velkomne. Forhåbentlig bliver jeg klogere, og mit speciale bliver bedre.
april 2007
M T O T F L S
« mar   maj »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

