Web 2.0 = det sociale internet

Den anden generation af internettets tjenester består af sociale medier, hvor det er relationerne mellem mennesker og ikke indholdet, der står i centrum. Brugen af software teknologier som weblogs, wikis, podcasts, RSS feeds, online communities og andre former for mange til mange publicering viser, at der er sket et skift i vores brug af internettet. Læs evt. mere om web 2.0 på Wikipedia.

Den meget populære video “The Machine is Us/ing Us” fra YouTube viser meget godt det skift, der er sket hen imod de sociale medier. Og ikke mindst hvordan det er os selv, der er med til at producere og reproducere web 2.0.

Videoen er blevet lavet af Michael Wesch, Assistant Professor of Cultural Antropology, Kansas State University. Du kan læse mere om videoen, dens tilblivelse og ikke mindst udbredelse her. Der er også kommet en masse kommentarer til videoen inde på YouTube. Du kan se alle video-kommentarerne her.

Selv skriver han om udbredelsen af videoen: “It is hard to believe that a little video I created in my basement in St. George Kansas could be seen by over 1.7 million people, be translated into (at least) 5 languages, and be shown to large audiences at major conferences on 6 continents within just one month of its creation.” (Digital Ethnography, 8. marts 2007). Det var i starten af marts – siden da er videoen blevet set af knap 2,3 millioner mennesker… Web 2.0 er svær at stoppe. Tænk bare på de strippende gymnasieelever i Silkeborg (se evt. TV2 Nyheder mandag d. 30 april kl. 22 her) …

Advertisements

0 Responses to “Web 2.0 = det sociale internet”



  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




Velkommen til min specialeblog!

Mit speciale handler om brugen af blogs til intern organisationskommunikation. Kommentarer er meget velkomne. Forhåbentlig bliver jeg klogere, og mit speciale bliver bedre.
maj 2007
M T O T F L S
« apr   jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

%d bloggers like this: