Intern, ekstern eller integreret kommunikation

Er det overhovedet muligt at opdele en organisations kommunikation i en intern og en ekstern del? Har den ene ikke altid indflydelse på den anden?

Teoretisk deler man dog de to kommunikationsformer fra hinanden for overskuelighedens skyld og for at give mulighed for fordybelse indenfor et af områderne, og det er også det, som jeg har valgt at gøre i mit speciale. Problemet er nu bare, at jeg har fået øje på, at bloggen måske i særdeleshed har sløret grænserne mellem den interne og den eksterne kommunikation.

Jeg har observeret det på andre organisationers blogs, men jeg vil tage udgangspunkt i min case, Randers Bibliotek, hvor jeg kan se, at mange af indlæggene på den offentlige tilgængelige blog er internt rettet eller i hvert fald har intern interesse. Det vidner selvfølgelig om en stor åbenhed i organisationen, at alle dens interessenter kan følge med i mange af de ting, der foregår på biblioteket. Men det betyder også, at min foreløbige afgrænsning ikke holder. Jeg ville jo kun se på den interne blog og det i forhold til den interne kommunikation, men nu kan jeg godt se, at jeg også er nødt til at se på den eksterne blog, idet den også fungerer som en slags intern blog. Forvirret? Ja, lidt. Måske jeg i stedet skulle kalde det for integreret kommunikation? Jeg mener, at jeg har læst et sted, at bloggen netop blev betegnet som ”integreret kommunikation i praksis” (må lige se, om jeg kan finde det igen…).

 Update: Jeg fandt noget – se kommentar…

3 Responses to “Intern, ekstern eller integreret kommunikation”


  1. 1 Mettes speciale maj 15, 2007 kl. 7:42 pm

    Nu har jeg fundet lidt om integreret kommunikation…

    Louise Riis Kistrup og Pernille Mølgaard Toft skriver i deres bog: ”Intern kommunikation i praksis – en guide til strategisk dialog” i kapitel 10 som netop hedder ”Integreret kommunikation”: ”Med den tendentielle sammensmeltning mellem intern og ekstern bliver samtlige medarbejdere gjort ansvarlige for virksomhedens kommunikation: De skal kommunikere på vegne af virksomheden, og de skal vide, hvad virksomheden er og står for, og hvordan deres konkrete arbejde indgår i en større sammenhæng inden for virksomheden og i forhold til dens omverden.”

    Cathrine Wahl skriver i sin artikel ”Medarbejderblogging som PR”, fra Kommunikationsforum: ”Medarbejderblogs omfordeler til en vis grad kontrollen over virksomhedens kommunikation, idet den menige ansatte får mere ansvar. […]. Blogging er integreret kommunikation i praksis og er i høj grad med til at sløre grænserne mellem intern og ekstern kommunikation og gøre dem gennemtrængelige.”

  2. 3 www.scamchecker.com juli 7, 2013 kl. 1:31 pm

    Support I want a exercising strategy that burns fat
    in three weeks.


Skriv et svar

Velkommen til min specialeblog!

Mit speciale handler om brugen af blogs til intern organisationskommunikation. Kommentarer er meget velkomne. Forhåbentlig bliver jeg klogere, og mit speciale bliver bedre.
maj 2007
M T O T F L S
« apr   jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

