1 måned til aflevering

Uha, nu er der kun 1 måned, til jeg skal aflevere!! Bliver meget stresset af at tænke på alle de ting jeg skal nå! Analysen skal være færdig, konklusionen, formidlingsdelen, og så alle de andre afsnit som også lige skal skrives igennem, så det kommer til at blive en helhed. Og så er der også alle de andre små ting som det engelske resumé, litteraturliste, forside, gennemlæsning og rettelse af komma og stavefejl. Det tager jo alt sammen tid! Uha, bare jeg kan nå det! Det skal jeg!

Advertisements

3 Responses to “1 måned til aflevering”


  1. 1 Nanna Lowe august 21, 2007 kl. 1:22 pm

    Hej Mette,
    Du skal nok nå det;) Jeg har siddet og suset lidt rundt på dine sidder. Spændende proces du har været igennem og jeg vil glæde mig til at læse resultatet. Jeg er selv netop gået igang med nogenlunde samme speciale-endda også fra RUC;) Mit fokus er også den interne virksomheds blog, hvor jeg vil undersøge, hvordan de ansatte oplever intranettets blog, ligesom jeg vil se på, hvori bloggengs demokratiske potentiale består og på, i hvilken grad X-virksomhed udnytter det. Jeg vil med afsæt i brugeres konkrete oplevelse af intranettes blogsite undersøge potentialeudnyttelsen kvalitativt, receptionsanalytisk og med fokus på bl.a. brugervenlighed.

    Nu hvor du er så langt, og fra RUC’er til RUC’er har du så nogle anbefalinger til literatur på området? Feltet udvikler sig så hurtigt og før man får set sig om, er ens teori jo næsten outdated!

    Glæder mig til at høre fra dig, og pøj pøj med de sidste krampetrækninger.

    Mvh Nanna

  2. 2 Mettes speciale august 21, 2007 kl. 9:00 pm

    Hej Nanna

    Ja se, det var jo lige præcis der her, at jeg havde forestillet mig, at min blog skulle bruges til!

    Tak for den opmuntrende kommentar! Og sikke da et interessant emne du har valgt 😉

    Jeg synes især, det lyder spændende, at du vil undersøge bloggens demokratiske potentiale. Selv har jeg valgt tre begreber – dialog, relationer og vidensdeling – som teoretiske nedslagspunkter. I min forundersøgelse af corporate blogging stødte jeg på disse tre begreber som blev brugt til at fremhæve bloggens kvaliteter og egenskaber i forhold til intern kommunikation, og derfor valgte jeg at arbejde videre med dem. Meget af min litteratur går derfor på disse teoretiske begreber i forhold til intern kommunikation.

    Jeg er enig med dig i, at feltet bevæger sig hurtigt, men jeg har dog samtidig haft svært ved at finde litteratur som konkret går på intern corporate blogging – langt det meste drejer sig om eksterne relationer, eller også er det litteratur om bloggen som en del af internettet og ikke intranettet. Jeg har dog haft glæde af følgende artikler:

    Herring m.fl. (2004): Bridging the Gap: A Genre Analysis of Weblogs.
    Schmidt, Jan (2007): Blogging Practices: An Analytical Framework
    Kaiser m.fl. (2007): Weblog-technology as a trigger to elicit passion for knowledge. Organization, 14, 391-412.

    De sidste to artikler er helt nye, men den sidste er måske ikke så interessant for dig. Artiklerne har også mange hevisninger til andre artikler. Du kan også finde artikler her: http://blog.lib.umn.edu/blogosphere/ . Men disse artikler er vist af lidt ældre dato. Desuden har jeg brugt et par mindre faglige artikler fra Kommunikationsforum.dk. Trine-Maria Kristensen og Thomas Madsen-Mygdal har også lidt om interne blogs i bogen ”Weblogs” (2007) og det samme er tilfældet med Lis Holms ”Blog kunder i butikken” (2006).

    Jeg har også haft glæde af en artikel af Wanda Orlikowski, selv om den ikke beskæftiger sig direkte med weblogs. Hun bygger på Giddens strukturationsteori, men adskiller sig fra den ved at anlægge et mere socialkonstruktivistisk perspektiv.

    Orlikowski, Wanda (2000): Using Technology and Constituting Structures: A Practice Lens for Studying Technology in Organizations, Organization Science, 11, 4

    Desuden synes jeg at Jesper Tækkes ”Mediesociografi” har været interessant læsning.

    Hvis du finder noget interessant litteratur, så må du da meget gerne vende tilbage, da jeg stadig synes feltet er meget spændende, selv om jeg selvfølgelig er ret langt i min proces. Du må ha’ held og lykke med specialet!

  3. 3 Nanna Lowe august 22, 2007 kl. 7:43 am

    Hej igen Mette,
    Tusinde tak for dit lange svar. Virkelig informativt og fantastisk at du vil dele ud af din hårdt anskaffede viden;) Interessant vinkel med de tre begreber eller parametre.
    Jeg er selv stødt på problemet med den manglende litteratur på emnet intern weblog, teori, andre undersøgelser og cases. Problemet er igen, at det er problematisk at overføre undersøgelser fra USA på dansk virksomhedskultur.

    Jeg lader høre fra mig, hvis det er noget og du er også mere end velkommen til at kontakte mig;)

    Mvh Nanna


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




Velkommen til min specialeblog!

Mit speciale handler om brugen af blogs til intern organisationskommunikation. Kommentarer er meget velkomne. Forhåbentlig bliver jeg klogere, og mit speciale bliver bedre.
august 2007
M T O T F L S
« jul   sep »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

%d bloggers like this: