Specialets konklusioner

Her vil jeg gennemgå nogle af de væsentligste pointer fra konklusionen.

 Sammenfattende kan man sige, at Randers Biblioteks weblogs har betydning for den interne kommunikation i og med, at biblioteket har fået rum, hvor medarbejderne kan ytre sig, hvis de har lyst, som de ikke havde tidligere. Dette er en betydelig udvidelse af medarbejderne handlerum, idet der umiddelbart ikke er nogle begrænsninger for ytringsfriheden. I praksis er der dog nogle magtmekanismer som kan være en barriere for deres deltagelse, og det kan desuden opleves som svært for medarbejderne at blive en legitim deltager på bloggen.

Bibliotekets blogs har også betydet, at medarbejderne nu er synlige på en helt anden måde end tidligere – både overfor kolleger og chefer. Det kan både betyde, at man som medarbejder aktivt kan profilere sig, men omvendt kan en eksplicit synliggørelse også virke skræmmende.

En anden måde, hvorpå en af bibliotekets blogs har haft betydning for den interne kommunikation, er ved at have samlet forskellige informationer, som medarbejderne bruger i deres daglige arbejdspraksis ét sted. En anden blog består af kortlægning af viden, hvilket vil sige en kortlægning af, hvem der ved hvad, og hvad der sker på et overordnet niveau i organisationen, hvilket medarbejderne finder meget overskueligt. Samtidig udtrykker de også et ønske om at være ajourførte og fremhæver bloggene som et sted, hvor de kan følge med i, hvad der sker i andre afdelinger. Det har betydet at kolleger, der normalt ikke ser hinanden i kaffepausen eller kontortiden, har mulighed for at ”tale” sammen, og dermed skabe grobund for såvel social kontakt som øget faglig videndeling.

Ulempen er, at de tre weblogs har givet medarbejderne endnu en ting, som de skal bruge deres tid på, hvilket kan være et stressmoment i dagligdagen, hvor medarbejderne føler, at de i forvejen har rigeligt at se til og rigelig med informationskanaler. Desuden er det ikke alle indlæg, som medarbejderne finder lige relevante, og derved kan det føles som spild af tid.

Hovedsagelig på grund af den manglende tid opstår der et begrænset brug af bibliotekets blogs. Medarbejderne legitimerer den begrænsede brug ud fra de arbejdsmæssige betingelser, hvor også tilgængelighed bliver nævnt som en barriere for den aktive deltagelse. For nogle medarbejdere er det fx ikke acceptabel handling at benytte blogs, mens man har vagt, mens andre netop benytter sig af den mulighed. Andre igen vælger at blogge hjemmefra.

At blogging tager tid har medført en generel opfattelse af, at det er medarbejderne med meget kontortid som blogger mest. Denne nye form for synliggørelse kan skabe en ulighed blandt medarbejderne som ikke tidligere var så udtalt. Vi ser her, hvordan brugen har betydning for de interne relationer, der eksisterer på biblioteket, hvilket også er med til at definere den interne kommunikation.

Det er vigtigt at pointere, at webloggen blev opfattet og brugt forskelligt af de forskellige medarbejdere i forskellige kontekster. Det har derfor været interessant netop at se på de forskellige betydninger brugen af bibliotekets weblogs blev tillagt, hvilket jeg her har forsøgt kort at sammenfatte. 

Reklamer

1 Response to “Specialets konklusioner”


  1. 1 Kalle Nielsen december 21, 2007 kl. 6:22 pm

    Hej Mette!
    Nu fik jeg endelig læst papirversionen af dit speciale. Jeg er vild med at du formår både at beskrive din valgte socialkonstruktivistiske position (meget præcist synes jeg) og umiddelbart ved første gennemlæsning, så formår du at fastholde denne position gennem specialet – måske netop fordi du eksplicit har fået det aspekt godt behandlet i starten. Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er ‘Ronnie’ i specialet, og jeg synes, at du har valgt en fin måde at anonymisere os på. På den anden side, så står jeg altid ved det jeg siger, så eventuelle interesserede er velkomne til at kontakte mig for yderligere oplysninger om bibliotekets weblogs, læringsplatform, og andre web2-tiltag 🙂
    Det er god og vægtig litteratur du har fundet. Jeg interesserer mig ikke så meget for how-to og so-is bloglitteraturen, men Bloch-Poulsen 2006 og Jensen 2004 var gået mig forbi, og det kan jeg takke dig for nu at være blevet gjort opmærksom på – og Wenneberg 2002 skal jeg have skimmet igen. Det er den slags litteratur (og din valgte position i et konsekvenserkendelsesperspektiv), som i allerhøjeste grad er innovationskilde hos mig – resten er teknologi og social praksis.
    Som du nævner, så er vi en beta-orienteret organisation, og mit eget fokus pt er igangværende praksisforsøg med elæringsplatformen Moodle som en naturlig afløser for dele af de aktiviter, som i dag er faciliteret af blog-platforme. Så jeg har læst dit – Rigtigt Gode og Rigtigt Relevante – speciale med stort udbytte og det indgår bestemt i næste innovationscyklus 🙂
    Hvis du har kanaler, hvor du kan nå studerende som eventuelt er interesserede i at studere elæringsplatformens første indtog i folkebibliotekssektoren, gerne i et aktionsforskningsperspektiv, så må du meget gerne formidle muligheden videre 🙂
    Mange hilsner
    Kalle Nielsen
    eBibliotekar cand.scient.bibl. Randers Bibliotek


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




Velkommen til min specialeblog!

Mit speciale handler om brugen af blogs til intern organisationskommunikation. Kommentarer er meget velkomne. Forhåbentlig bliver jeg klogere, og mit speciale bliver bedre.
november 2007
M T O T F L S
« sep    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

%d bloggers like this: